JOURNAL

juni 19, 2024

EVEN VOORSTELLEN: Simone Hoàng | Kunstenares

Simone Hoàng: "Het bevragen van conditioneringen en conventies staat centraal, in het maakproces, veelal door contradicties te ontleden."

Simone Hoàng, een beeldend kunstenaar uit Vietnam. Van de 3 C’s, Culinair, Circulair en Creatief, is uiteraard Creatief het meest van toepassing op Simone. Als beeldend kunstenaar werkt ze zelfstandig. Galerie Fontana uit Amsterdam vertegenwoordigt haar werk, zoals op bijvoorbeeld de kunstbeurzen Unseen en Art Rotterdam. Binnen haar werk weegt het idee zwaar. Het bevragen van conditioneringen en conventies staat centraal, in het maakproces, veelal door contradicties te ontleden.

Simone zit op de 3de verdieping, in een totaal wit gekalkte ruimte. Het indrukwekkende blauwe kunstwerk Catalina Island komt in deze witte ruimte enorm goed tot zijn recht. Simone vertelt: ’’Catalina Island is de hoofdrolspeler in één van mijn werken binnen de serie, getiteld ‘Movie Star’. Voorafgaand hierin was de invalshoek: kan iets, wat doorgaans als achtergrond fungeert, een eigen entiteit hebben? Hetgeen zich ook achter de voorgrond bevindt, is de zogeheten wall paper die als screensaver op diverse elektronische devices dient, vroeger bedoeld om het inbranden van beelden in het scherm te voorkomen. Dit eiland bleek wereldwijd de meest gebruikte screensaver te zijn. Wat gebeurt er als je een achtergrond op een achtergrond zet en tot een sokkel vormt? Kun je fysiek om een screensaver heen lopen? Gedurende dit project ben ik ook in de wereld van de chroma key blue en green gedoken. Deze techniek wordt voornamelijk in de film- en televisiewereld gebruikt om specifieke kleuren in het beeld te isoleren en te vervangen zonder dat dit invloed heeft op de andere kleuren in het beeld. Als materiaal heb ik gekozen voor CNC-gefreesd polystyreenschuim. Polystyreenschuim wordt vaak gebruikt als verpakkingsmateriaal: nadat het product wordt uitgepakt, wordt het verpakkingsmateriaal doorgaans weggegooid. Het eiland is voorzien van structuurlak in Chroma Key Blue.”

Simone is net terug uit de Sahara, waar ze een paar maanden verbleef om op 16mm film, zowel ’s nachts te filmen als het gefilmde ’s nachts ook te ontwikkelen, door de donkerte in de nacht te laten fungeren als donkere kamer. Momenteel werkt ze in de studio aan de montage hiervan. 

Sinds september 2023 huurt Simone een ruimte op de 3e etage van de Centrale Markthal. “Ik heb een voorliefde voor ruimtes die in eerste instantie een andere bestemming hadden, zoals de Centrale Markthal. Ik heb altijd interesse gehad in monumentale panden. Deze wekken bij mij nieuwsgierigheid op. Als je hier voor het eerst binnenkomt, kijk je je ogen uit. Het is een imposante hal, zegt Simone. Wat mij ook aanspreekt aan de Centrale Markthal is de samenstelling van de verschillende disciplines, de ligging in de stad is gunstig, de werkruimte is relatief groot, hoog en licht. Bovendien kun je los van je eigen werkruimte, ook gebruik maken van de rest van de Centrale Markthal, zowel binnen als buiten.”

Sinds begin dit jaar deelt Simone haar atelier met choreograaf Lotte van Gelder. Ze kennen elkaar via een gezamenlijke vriend, Fuji Rademaker. Fuji is verantwoordelijk voor de muziek programmering voor Markt Centraal, de benedenburen in de Centrale Markthal. Zij werken apart aan hun eigen projecten, maar wie weet dat ze in de toekomst iets samen gaan doen. In de frisse witte ruimte wordt met ideeën geëxperimenteerd, diverse materialen onderzocht, en bovenal nagedacht. Binnenkort is Catalina Island te zien in Kunstcentrum de Appel op de Tolstraat in de Pijp.

Fotos Chris van Houts